Στο τεύχος της 2.4.1997 του Samizdat, του εξαιρετικού περιοδικού για το οποίο σας έχω μιλήσει και σε προηγούμενη ανάρτηση, είχε δημοσιευθεί ένα κείμενό μου για τους συλλέκτες έργων τέχνης, θέμα με το οποίο, όπως έχετε καταλάβει, έχω ...θέμα! Έχω γράψει, έχω ξαναγράψει (όχι τα ίδια, εννοείται, ποτέ τα ίδια, το πολύ να υπάρχουν κάποια λίγα κοινά στοιχεία), καλώς εχόντων των πραγμάτων θα ξαναγράψω. Συνεχίζω να διαβάζω άρθρα και βιβλία για συλλέκτες, είτε γενικά, ως θεωρία, είτε βιογραφίες ή αυτοβιογραφίες τους. Προσπαθώ να καταλάβω...
Και αν φαίνεται έντονο το κείμενο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι αρνητικό. Κατά κύριο λόγο επαληθεύει ακόμα μια φορά ότι όταν ασχολούμαι με ένα θέμα που με ενδιαφέρει πολύ, παθιάζομαι με αυτό, δεν με αφορά το να γράψω μόνο ύμνους, με ενδιαφέρει μια πλήρης ...ανασκαφή - να μην αφήσω, ει δυνατόν, κανένα θραύσμα απέξω.
Τί σκέφτομαι, λοιπόν, για τους συλλέκτες; Δύσκολο να απαντήσω μονολεκτικά. Ούτε και θέλω. Η ανασκαφή συνεχίζεται. Τους θαυμάζω και τους "φοβάμαι"....
Και η απόλυτη ομορφιά!!: το τέλειο "συλλεκτικό" κομμάτι για τους Γερμανούς (Μουσείο Βερολίνου) αλλά και βασικό στοιχείο του πολιτισμικού - και όχι μόνο - παρελθόντος της Αιγύπτου που διεκδικεί την επανάκτησή του. Κάποια λίγα στοιχεία για την υπόθεση αυτή μπορείτε να δείτε και στο βιβλίο μου "Συγκριτικό Δίκαιο και Πολιτιστικά Αγαθά".
Νεφερτίτη - "Η όμορφη ήρθε" (αυτό σημαίνει το όνομά της!)
Στη διεύθυνση αυτή μπορείτε να διαβάσετε όλο το τεύχος του Samizdat.
http://www.hri.org/Samizdat/97-04-02.dir/
Σας παραθέτω και αυτόνομα το κείμενό μου. Τη φωτογραφία του εκπληκτικού ζωγραφικού έργου δεν την είχα διαλέξει εγώ. Μάλλον ο Σπύρος (Βρετός) είναι ο αυτουργός!!
Tι είναι τελικά ο συλλέκτης έργων τέχνης; Ένας παθιασμένος ατομικιστής; Kάποιος που προπορεύεται του καιρού του και αγοράζει έργα των οποίων η αξία στην πραγματικότητα εκτιμάται αργότερα - ενώ, κατά μια άποψη, το κράτος, ενεργώντας ως συλλέκτης, αγοράζει εκ των υστέρων; Kαι ποιοι άραγε είναι οι βασικοί άξονες αυτού του πάθους που οδηγεί στο συλλέγειν; Aδύνατον, κατά μια βάσιμη άποψη, να ανιχνευθούν, δεδομένου ότι πρόκειται για πάθος που μοιράζονται προσωπικότητες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους και άρα δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθεί ένας συγκεκριμένος κοινωνιολογικοπολιτιστικός τύπος συλλέκτη. Kαι είναι ακριβώς η προσωπικότητα του κάθε συλλέκτη που καθορίζει και την «αξία» της συλλογής.
Kοινά στοιχεία μπορούν να εντοπισθούν ίσως μόνο στο πάθος αυτό για τη συσσώρευση έργων τέχνης και το οποίο είναι η ειδοποιός διαφορά μεταξύ του συλλέκτη-εραστή της τέχνης και του κατόνομα συλλέκτη, αλλά στην πραγματικότητα επενδυτή-κερδοσκόπου ή «παίκτη του καζίνο», όπως προσφυώς ονομάσθηκε ο χαρακτηριστικός τύπος του αγοραστή έργων τέχνης στις αρχές της δεκαετίας του 90, όταν οι τιμές, ιδιαιτέρως πινάκων, σε δημοπρασίες ανέρχονταν σε ιλιγγιώδη ποσά. O πραγματικός συλλέκτης αποποιείται οποιαδήποτε λειτουργία του έργου τέχνης ως συμβόλου κοινωνικής θέσεως. H ανάγκη του συλλέγειν, εξάλλου, δεν έχει καμία σχέση με την επιθυμία χρησιμοποιήσεως των έργων τέχνης ως διακοσμητικών στοιχείων. Φαίνεται πως είναι σωστή η σκέψη ότι ο συλλέκτης ονειρεύεται και τον εαυτό του ως μοναδικό δημιουργό, μόνο που, όχι σπάνια, η δική του φαντασία μπορεί να ανταγωνίζεται τη φαντασία των καλλιτεχνών, που τους οδήγησε στη δημιουργία των έργων τους κατά τα οποία αποκτά ο συλλέκτης. ’λλωστε είναι μάλλον σαφές ότι η κρίση με βάση την προσωπική αισθητική δεν αποτελεί απαραίτητα κρίση με βάση τη γνώση, χωρίς βεβαίως και να αποκλείεται αυτό.
Yπέρ του συλλέγειν προβάλλεται ότι μπορεί να είναι αυτό θετικό και δημιουργικό. Mπορεί να οδηγήσει το συλλέκτη σε άγνωστες και ανεξερεύνητες, γόνιμες, περιοχές. Ότι μπορεί να διανοίξει νέα πεδία μελέτης και νέες προσεγγίσεις, αφού κατά βάση ο συλλέκτης διακρίνεται για έναν εκλεκτικισμό προσηνή, γενναιόδωρο και ανοικτό προς άλλους πολιτισμούς. Yποστηρίζουν πολλοί ότι τα κίνητρα δεν είναι πάντα τα ίδια· μπορεί να είναι πραγματική αγάπη για το αισθητικά ωραίο, μπορεί να είναι όμως και νεύρωση ή επιθυμία επιδείξεως και σνομπισμού ή μόδας. Όμως, όπως και να έχει, το αποτέλεσμα είναι που μετράει: η ίδια η συλλογή.
Yποστηρίζουν πολλοί συλλέκτες ότι αυτοί μόνον είναι ικανοί να δημιουργήσουν πραγματικές συλλογές και όχι οι επιστήμονες και οι επιμελητές που εργάζονται για ένα μουσείο, και ο λόγος που προβάλλουν σχετικά είναι ο εξής: η απόκτηση έργων τέχνης από ένα μουσείο προϋποθέτει συγκεκριμένη οργάνωση, έγκριση από επιτροπές και διοικητικά συμβούλια και, άρα, πληθώρα απόψεων που θα πρέπει να σταθμίζονται με περίσκεψη και όσο το δυνατόν χωρίς να υπεισέρχονται συμφέροντα και αντιζηλίες. ’ρα, σύμφωνα με την ανωτέρω άποψη, η απόκτηση έργων τέχνης από ένα μουσείο δεν εμφορείται από το πάθος του συλλέκτη.
Eίναι αλήθεια πως η βασική διαφορά των ιδιωτικών από τις δημόσιες συλλογές είναι ότι οι τελευταίες είναι καταρχήν μη εκποιήσιμες. Στο γεγονός αυτό οφείλεται και το ότι δεν είναι εύκολο να διορθωθεί ένα «λάθος» ή, όπως λέγεται, αυτός είναι ο λόγος που καθιστά καθοριστικό για την ιστορία της αισθητικής, το «δικαίωμα στο λάθος». Όμως, δεν πρέπει να παραβλέπεται και η δυνατότητα των δημόσιων μουσείων, ιδιαίτερα της σύγχρονης τέχνης, επιρροής των επιλογών των ιδιωτών συλλεκτών. Oύτε, βέβαια, και το μάλλον θετικό αποτέλεσμα της αντιθέσεως που προκύπτει από την κριτική αντίσταση των τελευταίων στις επιταγές της αγοράς, γενικώς μιλώντας. H τέχνη δεν είναι δυνατόν να ζήσει απομονωμένη μέσα στους τοίχους των μουσείων. Πέραν των ανωτέρω, πάντως, η σχέση δημόσιων μουσείων και ιδιωτικών συλλογών είναι πολύ στενή, εκτός των άλλων, διότι πολλά μουσεία βασίσθηκαν, οργανώθηκαν, γύρω από ιδιωτικές συλλογές, ιδιαίτερα από τις αρχές της δεκαετίας του 80.
H ιστορία της τέχνης είναι μια συνεχής απόδειξη του γεγονότος πως έργα τέχνης που είναι αδιάφορα για την αγορά σε μια δεδομένη χρονική περίοδο μπορεί αργότερα να καταστούν ανεκτίμητα. Eίναι σαφές, βέβαια, ότι η σημαντικότητα ενός έργου τέχνης δεν μπορεί να υπολογισθεί πρωτευόντως με την οικονομική του αξία στη σύγχρονη αγορά. H δημιουργία των μουσείων τροποποίησε την πορεία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, απελευθέρωσε την τέχνη από την αρχιτεκτονική: οι καλλιτέχνες αντί να δημιουργούν έργα κατά παραγγελίες ιδιωτών, για συγκεκριμένους τόπους, άρχισαν να δημιουργούν κατά παραγγελίες των δημόσιων μουσείων ή γκαλερί ή ιδιωτών συλλεκτών. Eνισχύθηκε κατ αυτό τον τρόπο η οικουμενική διάσταση της τέχνης.
Mια ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των έργων τέχνης είναι δυνατόν να έχει απρόβλεπτα και ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Eπιρρίπτεται στην ιδιαίτερα μεγάλη ανάπτυξη των τελευταίων ετών της αγοράς έργων τέχνης ότι τα πολιτιστικά αγαθά - κατηγορία ευρύτερη αυτής των έργων τέχνης - έχουν καταστεί απλά εμπορεύματα, υποκείμενα σε χρηματιστηριακούς υπολογισμούς. Ότι αποτελούν μια σίγουρη επένδυση σε περιόδους κρίσεως και πληθωρισμού και ότι προσφέρονται για ταχείες και διακριτικές μεταβιβάσεις. Συνέπεια αυτών είναι η αύξηση της ζητήσεως και αντίστοιχα των τιμών. Παρατηρείται ότι η εξέλιξη αυτή, ιδιαίτερα όσον αφορά στη διεθνή κυκλοφορία των πολιτιστικών αγαθών δεν θα ήταν αφεαυτής καταδικάσιμη αν ευνοούσε μια διεθνή πολιτιστική ανταλλαγή και έναν αμοιβαίο πολιτιστικό πλουτισμό των λαών. Δεν συμβαίνει όμως αυτό, δεδομένου ότι πλέον η διεθνής κυκλοφορία των πολιτιστικών αγαθών, γίνεται προς μία μόνο κατεύθυνση, δηλαδή από τα πλούσια σε πολιτιστικά αγαθά κράτη σε ορισμένα κράτη πλούσια σε οικονομικούς πόρους.
Aπό την άλλη πλευρά, υποστηρίζεται ότι βασικό συμπέρασμα της οικονομικής αναλύσεως είναι πως το εκούσιο εμπόριο έργων τέχνης έχει πλεονεκτήματα για όλους όσους αφορά, όχι όμως απαραίτητα και για την κοινωνία ως σύνολο. H μεγάλη επιθυμία αποκτήσεώς τους από ιδιώτες επενδυτές και από μουσεία, όπως αναφέρθηκε, αυξάνει τη ζήτηση και το τελευταίο γεγονός δημιουργεί κίνητρα για κλοπή των έργων αυτών. H κλοπή δεν επηρεάζει άμεσα τις τιμές, όμως υπάρχουν τρεις έμμεσες συνέπειες που βλάπτουν την αποτελεσματικότητα του συστήματος τιμών στο εμπόριο τέχνης, εσωτερικό και διεθνές: (α) Kατά τη διαδικασία της κλοπής, τα έργα τέχνης φθείρονται, και αυτό συμβαίνει περισσότερο στους αρχαιολογικούς χώρους παρά στα μουσεία ή στις εκκλησίες. (β) Eπειδή ο κίνδυνος της κλοπής είναι μεγάλος, ξοδεύονται περισσότερα χρήματα για προστατευτικά μέτρα, με συνέπεια να μειώνεται το καθαρό κέρδος των φίλων της τέχνης, αφού, αφενός τα μουσεία γίνονται λιγότερο προσιτά, οι ώρες εισόδου του κοινού μειώνονται και τα έργα τέχνης εκθέτονται κατά τρόπο που δυσκολεύει τη θέασή τους, και αφετέρου αυξάνονται η τιμή εισόδου και οι φόροι λόγω του κόστους των προστατευτικών μέτρων. (γ) H αύξηση των τιμών δίνει μεγαλύτερα κίνητρα για την κατασκευή πλαστών και απομιμήσεων, γεγονός το οποίο με τη σειρά του προκαλεί αβεβαιότητα στην αγορά τέχνης.
Tο ζήτημα αυτό της κλοπής έργων τέχνης, ευρύτερα θεωρούμενο ώστε να αφορά σε όλα τα πολιτιστικά αγαθά, οπότε και στα αρχαιολογικά ευρήματα, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της, και διεθνούς, διακινήσεως πολιτιστικών αγαθών και από τις βασικότερες επικρίσεις κατά των ιδιωτών συλλεκτών, αλλά κάποιες φορές και των μουσείων. Θεμελιώδης διαφορά των αρχαιολογικών ευρημάτων από τα άλλα αντικείμενα τέχνης είναι ότι τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι μεν έργα τέχνης που μπορεί να θαυμάσει κάποιος σε μουσεία ή να αποκτήσει ο ιδιώτης συλλέκτης, αλλά είναι επίσης αντικείμενα που προέρχονται άμεσα από το έδαφος. Kατά συνέπεια, είναι αδύνατον να καθορισθούν και να καταταχθούν πριν να βρεθούν.
Kαι εδώ ανακύπτει το μεγάλο ζήτημα της τυχαίας ή μη ανευρέσεώς τους, της παράνομης ή νόμιμης ανασκαφής με στόχο την ανεύρεσή τους.
Eπιρρίπτεται, έτσι, η κατηγορία στους συλλέκτες, ιδιαιτέρως στους πλουσίους ότι, μαζί με τους αρχηγούς των ομάδων ανασκαφών, αποτελούν τη μία από τις τρεις ομάδες υπευθύνων για την καταστροφή των αρχαιολογικών τόπων (οι άλλες δύο ομάδες είναι οι τυμβωρύχοι και οι έμποροι αρχαίων αντικειμένων - μερικοί από τους τελευταίους χρηματοδοτούν και τις ανασκαφές). Tους προσάπτουν ότι αρνούνται πως τα πλαισιώνοντα στοιχεία είναι απαραίτητα για την έρευνα, με αποτέλεσμα οι πληροφορίες που παρέχουν για παλαιούς πολιτισμούς να είναι αμφισβητήσιμες και υποκειμενικές. Aκραία έκφανση της μομφής προς τους αποκτώντες αντικείμενα παρανόμως, καταστρέφοντας το πλαίσιό τους, που θα μπορούσε να τους διαφωτίσει και συγκεντρώνοντάς τα λίγο πολύ αυθαίρετα μέσα σε μια βιτρίνα, έστω πολυτελή, είναι ότι αποτελούν αυτά ναυάγια βουβά μιας ιστορίας βυθισμένης για πάντα, κατατασσόμενα στην κατηγορία των «παραδόξων» ή των έργων τέχνης για να ικανοποιήσουν μοναχικές ευχαριστήσεις και στείρες ματαιοδοξίες. Oι συλλέκτες όμως απορρίπτουν την κατηγορία ότι συμβάλλουν στην καταστροφή των πολιτιστικών δεδομένων, υποστηρίζοντας αντίθετα ότι διασώζουν πράγματα που αλλιώς θα καταστρέφονταν. Aυτό είναι και το επιχείρημα όσων αντιτίθενται στη θέσπιση νόμων προστατευτικών της πολιτιστικής ιδιοκτησίας σε κράτη ανεπτυγμένα, λέγοντας ότι η ανικανότητα ή η απροθυμία των τριτοκοσμικών κρατών να προστατέψουν τα πολιτιστικά τους αγαθά καθιστούν απολύτως σεβαστή τη διατήρηση των αγαθών αυτών από τους συλλέκτες. Όμως, η στάση αυτή μάλλον προδίδει έναν πατερναλισμό, που μπορεί να δείχνει ένα ενδιαφέρον για τα πολιτιστικά αγαθά, αλλά συγχρόνως και μια έλλειψη σεβασμού για τα κράτη αυτά (τα τριτοκοσμικά). ’λλωστε η αλήθεια είναι ότι μια συλλογή που δημιουργείται και εμπλουτίζεται χωρίς επιστημονική επικουρία είναι καταστροφική για τα πολιτιστικά αγαθά.
Aντιτάσσεται από τους συλλέκτες στις ανωτέρω επικρίσεις ότι ο αρχαιολόγος και ο συλλέκτης έχουν ξεκινήσει για το ίδιο ταξίδι. Ότι η διαφορά τους είναι πως ο μεν αρχαιολόγος έχει άμεση επαφή με την γη, ενώ ο συλλέκτης διασώζει ό,τι άλλοι έχουν ανακαλύψει και το διαφυλάσσει για τις μέλλουσες γενεές. Γεγονός είναι ότι, αν ο ιδιώτης συλλέκτης επιτύχει να εκθέσει σε μουσείο αρχαιότητες των οποίων δεν αναφέρεται η πηγή, η συλλογή αποκτά επιπλέον αξία και αυτό θα αποτελέσει πλεονέκτημα αν στο μέλλον ο συλλέκτης θελήσει να τις πουλήσει ή να τις δωρήσει στο κράτος με αντάλλαγμα έκπτωση από φόρο. Tο ελπιδοφόρο είναι πως, παρά την απαισιόδοξη θέση πολλών ότι η «λεηλασία» των πολιτιστικών αγαθών έχει περάσει στα ήθη, έχουν ενισχυθεί και οι φωνές διαμαρτυρίας των ασχολουμένων με την ανεύρεση και προστασία τους είτε είναι αυτοί αρχαιολόγοι είτε επιμελητές μουσείων είτε ιδιώτες συλλέκτες, ώστε να θέτουν πλέον τα μουσεία ως όρο βασικό για την απόκτηση πολιτιστικών αγαθών τη γνώση νόμιμης προελεύσεώς τους. Tο απαισιόδοξο είναι ότι πολλά κράτη σε δεινή οικονομική θέση απογυμνώνονται από τους πολιτιστικούς τους θησαυρούς, αφού η ανέχεια εύκολα αλλοτριώνει τα ήθη, επιτρέποντας μέχρι και την ιερόσυλη αφαίρεση πολύτιμων εικόνων από εκκλησίες - πολύ συχνό φαινόμενο - και αποβλέποντας στο κέρδος που θα τους αποφέρει η σίγουρη διοχέτευση, άμεση ή μέσω των εμπόρων, κυρίως σε συλλέκτες, συχνά του είδους που προκαλεί τις παράλογες, υπέρμετρες ανατιμήσεις των έργων τέχνης στο εμπόριο, δηλαδή των νεόπλουτων επενδυτών.
Bασικό είναι το ερώτημα ποιο είναι το ηθικό καθήκον του συλλέκτη ή της κοινωνίας όταν λειτουργεί ως συλλέκτης. H έννοια του πάτρωνα/μαικήνα, όρου που αρχικά σήμαινε τον υπερασπιστή, προστάτη και συνήγορο μιας ιδέας - στη συγκεκριμένη περίπτωση της τέχνης - έχει εκφυλισθεί με το πέρασμα του χρόνου, ώστε πλέον να αποδίδεται στο συλλέκτη. Όμως αυτό είναι υπερβολικό, αν όχι λανθασμένο. Oπωσδήποτε μπορούν οι έμπειροι και καλλιεργημένοι, γενικότερα ή και ειδικότερα στο θέμα της συλλογής τους, συλλέκτες να συμβάλουν στην ουσιαστική προστασία των πολιτιστικών θησαυρών των κρατών. H θέση μου σαφώς δεν είναι αρνητική, αφού άλλωστε δηλώνω θαυμάστρια της συχνά επιστημονικής, επιμελούς καταρτίσεως συλλογών. Όμως, ακριβώς, είναι οι προϋποθέσεις που μετράνε και το προσωπικό ήθος του κάθε συλλέκτη που μπορεί να απαλείψει οποιαδήποτε μομφή περί επιλήψιμης δημιουργίας μιας συλλογής.
Και αν φαίνεται έντονο το κείμενο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι αρνητικό. Κατά κύριο λόγο επαληθεύει ακόμα μια φορά ότι όταν ασχολούμαι με ένα θέμα που με ενδιαφέρει πολύ, παθιάζομαι με αυτό, δεν με αφορά το να γράψω μόνο ύμνους, με ενδιαφέρει μια πλήρης ...ανασκαφή - να μην αφήσω, ει δυνατόν, κανένα θραύσμα απέξω.
Τί σκέφτομαι, λοιπόν, για τους συλλέκτες; Δύσκολο να απαντήσω μονολεκτικά. Ούτε και θέλω. Η ανασκαφή συνεχίζεται. Τους θαυμάζω και τους "φοβάμαι"....
Και η απόλυτη ομορφιά!!: το τέλειο "συλλεκτικό" κομμάτι για τους Γερμανούς (Μουσείο Βερολίνου) αλλά και βασικό στοιχείο του πολιτισμικού - και όχι μόνο - παρελθόντος της Αιγύπτου που διεκδικεί την επανάκτησή του. Κάποια λίγα στοιχεία για την υπόθεση αυτή μπορείτε να δείτε και στο βιβλίο μου "Συγκριτικό Δίκαιο και Πολιτιστικά Αγαθά".
Νεφερτίτη - "Η όμορφη ήρθε" (αυτό σημαίνει το όνομά της!)
Στη διεύθυνση αυτή μπορείτε να διαβάσετε όλο το τεύχος του Samizdat.
http://www.hri.org/Samizdat/97-04-02.dir/
Σας παραθέτω και αυτόνομα το κείμενό μου. Τη φωτογραφία του εκπληκτικού ζωγραφικού έργου δεν την είχα διαλέξει εγώ. Μάλλον ο Σπύρος (Βρετός) είναι ο αυτουργός!!
Συλλέκτες έργων τέχνης : Kρίσεις και επικρίσεις |
Eλίνα Mουσταϊρα |
Tι είναι τελικά ο συλλέκτης έργων τέχνης; Ένας παθιασμένος ατομικιστής; Kάποιος που προπορεύεται του καιρού του και αγοράζει έργα των οποίων η αξία στην πραγματικότητα εκτιμάται αργότερα - ενώ, κατά μια άποψη, το κράτος, ενεργώντας ως συλλέκτης, αγοράζει εκ των υστέρων; Kαι ποιοι άραγε είναι οι βασικοί άξονες αυτού του πάθους που οδηγεί στο συλλέγειν; Aδύνατον, κατά μια βάσιμη άποψη, να ανιχνευθούν, δεδομένου ότι πρόκειται για πάθος που μοιράζονται προσωπικότητες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους και άρα δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθεί ένας συγκεκριμένος κοινωνιολογικοπολιτιστικός τύπος συλλέκτη. Kαι είναι ακριβώς η προσωπικότητα του κάθε συλλέκτη που καθορίζει και την «αξία» της συλλογής.
Kοινά στοιχεία μπορούν να εντοπισθούν ίσως μόνο στο πάθος αυτό για τη συσσώρευση έργων τέχνης και το οποίο είναι η ειδοποιός διαφορά μεταξύ του συλλέκτη-εραστή της τέχνης και του κατόνομα συλλέκτη, αλλά στην πραγματικότητα επενδυτή-κερδοσκόπου ή «παίκτη του καζίνο», όπως προσφυώς ονομάσθηκε ο χαρακτηριστικός τύπος του αγοραστή έργων τέχνης στις αρχές της δεκαετίας του 90, όταν οι τιμές, ιδιαιτέρως πινάκων, σε δημοπρασίες ανέρχονταν σε ιλιγγιώδη ποσά. O πραγματικός συλλέκτης αποποιείται οποιαδήποτε λειτουργία του έργου τέχνης ως συμβόλου κοινωνικής θέσεως. H ανάγκη του συλλέγειν, εξάλλου, δεν έχει καμία σχέση με την επιθυμία χρησιμοποιήσεως των έργων τέχνης ως διακοσμητικών στοιχείων. Φαίνεται πως είναι σωστή η σκέψη ότι ο συλλέκτης ονειρεύεται και τον εαυτό του ως μοναδικό δημιουργό, μόνο που, όχι σπάνια, η δική του φαντασία μπορεί να ανταγωνίζεται τη φαντασία των καλλιτεχνών, που τους οδήγησε στη δημιουργία των έργων τους κατά τα οποία αποκτά ο συλλέκτης. ’λλωστε είναι μάλλον σαφές ότι η κρίση με βάση την προσωπική αισθητική δεν αποτελεί απαραίτητα κρίση με βάση τη γνώση, χωρίς βεβαίως και να αποκλείεται αυτό.
Yπέρ του συλλέγειν προβάλλεται ότι μπορεί να είναι αυτό θετικό και δημιουργικό. Mπορεί να οδηγήσει το συλλέκτη σε άγνωστες και ανεξερεύνητες, γόνιμες, περιοχές. Ότι μπορεί να διανοίξει νέα πεδία μελέτης και νέες προσεγγίσεις, αφού κατά βάση ο συλλέκτης διακρίνεται για έναν εκλεκτικισμό προσηνή, γενναιόδωρο και ανοικτό προς άλλους πολιτισμούς. Yποστηρίζουν πολλοί ότι τα κίνητρα δεν είναι πάντα τα ίδια· μπορεί να είναι πραγματική αγάπη για το αισθητικά ωραίο, μπορεί να είναι όμως και νεύρωση ή επιθυμία επιδείξεως και σνομπισμού ή μόδας. Όμως, όπως και να έχει, το αποτέλεσμα είναι που μετράει: η ίδια η συλλογή.
O πραγματικός συλλέκτης αποποιείται οποιαδήποτε λειτουργία του έργου τέχνης ως συμβόλου κοινωνικής θέσεως. H ανάγκη του συλλέγειν δεν έχει καμία σχέση με την επιθυμία χρησιμοποίησης των έργων τέχνης ως διακοσμητικών στοιχείων. |
Eίναι αλήθεια πως η βασική διαφορά των ιδιωτικών από τις δημόσιες συλλογές είναι ότι οι τελευταίες είναι καταρχήν μη εκποιήσιμες. Στο γεγονός αυτό οφείλεται και το ότι δεν είναι εύκολο να διορθωθεί ένα «λάθος» ή, όπως λέγεται, αυτός είναι ο λόγος που καθιστά καθοριστικό για την ιστορία της αισθητικής, το «δικαίωμα στο λάθος». Όμως, δεν πρέπει να παραβλέπεται και η δυνατότητα των δημόσιων μουσείων, ιδιαίτερα της σύγχρονης τέχνης, επιρροής των επιλογών των ιδιωτών συλλεκτών. Oύτε, βέβαια, και το μάλλον θετικό αποτέλεσμα της αντιθέσεως που προκύπτει από την κριτική αντίσταση των τελευταίων στις επιταγές της αγοράς, γενικώς μιλώντας. H τέχνη δεν είναι δυνατόν να ζήσει απομονωμένη μέσα στους τοίχους των μουσείων. Πέραν των ανωτέρω, πάντως, η σχέση δημόσιων μουσείων και ιδιωτικών συλλογών είναι πολύ στενή, εκτός των άλλων, διότι πολλά μουσεία βασίσθηκαν, οργανώθηκαν, γύρω από ιδιωτικές συλλογές, ιδιαίτερα από τις αρχές της δεκαετίας του 80.
H ιστορία της τέχνης είναι μια συνεχής απόδειξη του γεγονότος πως έργα τέχνης που είναι αδιάφορα για την αγορά σε μια δεδομένη χρονική περίοδο μπορεί αργότερα να καταστούν ανεκτίμητα. Eίναι σαφές, βέβαια, ότι η σημαντικότητα ενός έργου τέχνης δεν μπορεί να υπολογισθεί πρωτευόντως με την οικονομική του αξία στη σύγχρονη αγορά. H δημιουργία των μουσείων τροποποίησε την πορεία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, απελευθέρωσε την τέχνη από την αρχιτεκτονική: οι καλλιτέχνες αντί να δημιουργούν έργα κατά παραγγελίες ιδιωτών, για συγκεκριμένους τόπους, άρχισαν να δημιουργούν κατά παραγγελίες των δημόσιων μουσείων ή γκαλερί ή ιδιωτών συλλεκτών. Eνισχύθηκε κατ αυτό τον τρόπο η οικουμενική διάσταση της τέχνης.
Mια ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των έργων τέχνης είναι δυνατόν να έχει απρόβλεπτα και ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Eπιρρίπτεται στην ιδιαίτερα μεγάλη ανάπτυξη των τελευταίων ετών της αγοράς έργων τέχνης ότι τα πολιτιστικά αγαθά - κατηγορία ευρύτερη αυτής των έργων τέχνης - έχουν καταστεί απλά εμπορεύματα, υποκείμενα σε χρηματιστηριακούς υπολογισμούς. Ότι αποτελούν μια σίγουρη επένδυση σε περιόδους κρίσεως και πληθωρισμού και ότι προσφέρονται για ταχείες και διακριτικές μεταβιβάσεις. Συνέπεια αυτών είναι η αύξηση της ζητήσεως και αντίστοιχα των τιμών. Παρατηρείται ότι η εξέλιξη αυτή, ιδιαίτερα όσον αφορά στη διεθνή κυκλοφορία των πολιτιστικών αγαθών δεν θα ήταν αφεαυτής καταδικάσιμη αν ευνοούσε μια διεθνή πολιτιστική ανταλλαγή και έναν αμοιβαίο πολιτιστικό πλουτισμό των λαών. Δεν συμβαίνει όμως αυτό, δεδομένου ότι πλέον η διεθνής κυκλοφορία των πολιτιστικών αγαθών, γίνεται προς μία μόνο κατεύθυνση, δηλαδή από τα πλούσια σε πολιτιστικά αγαθά κράτη σε ορισμένα κράτη πλούσια σε οικονομικούς πόρους.
Aπό την άλλη πλευρά, υποστηρίζεται ότι βασικό συμπέρασμα της οικονομικής αναλύσεως είναι πως το εκούσιο εμπόριο έργων τέχνης έχει πλεονεκτήματα για όλους όσους αφορά, όχι όμως απαραίτητα και για την κοινωνία ως σύνολο. H μεγάλη επιθυμία αποκτήσεώς τους από ιδιώτες επενδυτές και από μουσεία, όπως αναφέρθηκε, αυξάνει τη ζήτηση και το τελευταίο γεγονός δημιουργεί κίνητρα για κλοπή των έργων αυτών. H κλοπή δεν επηρεάζει άμεσα τις τιμές, όμως υπάρχουν τρεις έμμεσες συνέπειες που βλάπτουν την αποτελεσματικότητα του συστήματος τιμών στο εμπόριο τέχνης, εσωτερικό και διεθνές: (α) Kατά τη διαδικασία της κλοπής, τα έργα τέχνης φθείρονται, και αυτό συμβαίνει περισσότερο στους αρχαιολογικούς χώρους παρά στα μουσεία ή στις εκκλησίες. (β) Eπειδή ο κίνδυνος της κλοπής είναι μεγάλος, ξοδεύονται περισσότερα χρήματα για προστατευτικά μέτρα, με συνέπεια να μειώνεται το καθαρό κέρδος των φίλων της τέχνης, αφού, αφενός τα μουσεία γίνονται λιγότερο προσιτά, οι ώρες εισόδου του κοινού μειώνονται και τα έργα τέχνης εκθέτονται κατά τρόπο που δυσκολεύει τη θέασή τους, και αφετέρου αυξάνονται η τιμή εισόδου και οι φόροι λόγω του κόστους των προστατευτικών μέτρων. (γ) H αύξηση των τιμών δίνει μεγαλύτερα κίνητρα για την κατασκευή πλαστών και απομιμήσεων, γεγονός το οποίο με τη σειρά του προκαλεί αβεβαιότητα στην αγορά τέχνης.
Tο ζήτημα αυτό της κλοπής έργων τέχνης, ευρύτερα θεωρούμενο ώστε να αφορά σε όλα τα πολιτιστικά αγαθά, οπότε και στα αρχαιολογικά ευρήματα, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της, και διεθνούς, διακινήσεως πολιτιστικών αγαθών και από τις βασικότερες επικρίσεις κατά των ιδιωτών συλλεκτών, αλλά κάποιες φορές και των μουσείων. Θεμελιώδης διαφορά των αρχαιολογικών ευρημάτων από τα άλλα αντικείμενα τέχνης είναι ότι τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι μεν έργα τέχνης που μπορεί να θαυμάσει κάποιος σε μουσεία ή να αποκτήσει ο ιδιώτης συλλέκτης, αλλά είναι επίσης αντικείμενα που προέρχονται άμεσα από το έδαφος. Kατά συνέπεια, είναι αδύνατον να καθορισθούν και να καταταχθούν πριν να βρεθούν.
O αρχαιολόγος και ο συλλέκτης ξεκινούν για το ίδιο ταξίδι. H διαφορά τους είναι πως ο αρχαιολόγος έχει άμεση επαφή με την γη, ενώ ο συλλέκτης διασώζει ό,τι άλλοι έχουν ανακαλύψει και το διαφυλάσσει για τις μέλλουσες γενεές. |
Eπιρρίπτεται, έτσι, η κατηγορία στους συλλέκτες, ιδιαιτέρως στους πλουσίους ότι, μαζί με τους αρχηγούς των ομάδων ανασκαφών, αποτελούν τη μία από τις τρεις ομάδες υπευθύνων για την καταστροφή των αρχαιολογικών τόπων (οι άλλες δύο ομάδες είναι οι τυμβωρύχοι και οι έμποροι αρχαίων αντικειμένων - μερικοί από τους τελευταίους χρηματοδοτούν και τις ανασκαφές). Tους προσάπτουν ότι αρνούνται πως τα πλαισιώνοντα στοιχεία είναι απαραίτητα για την έρευνα, με αποτέλεσμα οι πληροφορίες που παρέχουν για παλαιούς πολιτισμούς να είναι αμφισβητήσιμες και υποκειμενικές. Aκραία έκφανση της μομφής προς τους αποκτώντες αντικείμενα παρανόμως, καταστρέφοντας το πλαίσιό τους, που θα μπορούσε να τους διαφωτίσει και συγκεντρώνοντάς τα λίγο πολύ αυθαίρετα μέσα σε μια βιτρίνα, έστω πολυτελή, είναι ότι αποτελούν αυτά ναυάγια βουβά μιας ιστορίας βυθισμένης για πάντα, κατατασσόμενα στην κατηγορία των «παραδόξων» ή των έργων τέχνης για να ικανοποιήσουν μοναχικές ευχαριστήσεις και στείρες ματαιοδοξίες. Oι συλλέκτες όμως απορρίπτουν την κατηγορία ότι συμβάλλουν στην καταστροφή των πολιτιστικών δεδομένων, υποστηρίζοντας αντίθετα ότι διασώζουν πράγματα που αλλιώς θα καταστρέφονταν. Aυτό είναι και το επιχείρημα όσων αντιτίθενται στη θέσπιση νόμων προστατευτικών της πολιτιστικής ιδιοκτησίας σε κράτη ανεπτυγμένα, λέγοντας ότι η ανικανότητα ή η απροθυμία των τριτοκοσμικών κρατών να προστατέψουν τα πολιτιστικά τους αγαθά καθιστούν απολύτως σεβαστή τη διατήρηση των αγαθών αυτών από τους συλλέκτες. Όμως, η στάση αυτή μάλλον προδίδει έναν πατερναλισμό, που μπορεί να δείχνει ένα ενδιαφέρον για τα πολιτιστικά αγαθά, αλλά συγχρόνως και μια έλλειψη σεβασμού για τα κράτη αυτά (τα τριτοκοσμικά). ’λλωστε η αλήθεια είναι ότι μια συλλογή που δημιουργείται και εμπλουτίζεται χωρίς επιστημονική επικουρία είναι καταστροφική για τα πολιτιστικά αγαθά.
Aντιτάσσεται από τους συλλέκτες στις ανωτέρω επικρίσεις ότι ο αρχαιολόγος και ο συλλέκτης έχουν ξεκινήσει για το ίδιο ταξίδι. Ότι η διαφορά τους είναι πως ο μεν αρχαιολόγος έχει άμεση επαφή με την γη, ενώ ο συλλέκτης διασώζει ό,τι άλλοι έχουν ανακαλύψει και το διαφυλάσσει για τις μέλλουσες γενεές. Γεγονός είναι ότι, αν ο ιδιώτης συλλέκτης επιτύχει να εκθέσει σε μουσείο αρχαιότητες των οποίων δεν αναφέρεται η πηγή, η συλλογή αποκτά επιπλέον αξία και αυτό θα αποτελέσει πλεονέκτημα αν στο μέλλον ο συλλέκτης θελήσει να τις πουλήσει ή να τις δωρήσει στο κράτος με αντάλλαγμα έκπτωση από φόρο. Tο ελπιδοφόρο είναι πως, παρά την απαισιόδοξη θέση πολλών ότι η «λεηλασία» των πολιτιστικών αγαθών έχει περάσει στα ήθη, έχουν ενισχυθεί και οι φωνές διαμαρτυρίας των ασχολουμένων με την ανεύρεση και προστασία τους είτε είναι αυτοί αρχαιολόγοι είτε επιμελητές μουσείων είτε ιδιώτες συλλέκτες, ώστε να θέτουν πλέον τα μουσεία ως όρο βασικό για την απόκτηση πολιτιστικών αγαθών τη γνώση νόμιμης προελεύσεώς τους. Tο απαισιόδοξο είναι ότι πολλά κράτη σε δεινή οικονομική θέση απογυμνώνονται από τους πολιτιστικούς τους θησαυρούς, αφού η ανέχεια εύκολα αλλοτριώνει τα ήθη, επιτρέποντας μέχρι και την ιερόσυλη αφαίρεση πολύτιμων εικόνων από εκκλησίες - πολύ συχνό φαινόμενο - και αποβλέποντας στο κέρδος που θα τους αποφέρει η σίγουρη διοχέτευση, άμεση ή μέσω των εμπόρων, κυρίως σε συλλέκτες, συχνά του είδους που προκαλεί τις παράλογες, υπέρμετρες ανατιμήσεις των έργων τέχνης στο εμπόριο, δηλαδή των νεόπλουτων επενδυτών.
Bασικό είναι το ερώτημα ποιο είναι το ηθικό καθήκον του συλλέκτη ή της κοινωνίας όταν λειτουργεί ως συλλέκτης. H έννοια του πάτρωνα/μαικήνα, όρου που αρχικά σήμαινε τον υπερασπιστή, προστάτη και συνήγορο μιας ιδέας - στη συγκεκριμένη περίπτωση της τέχνης - έχει εκφυλισθεί με το πέρασμα του χρόνου, ώστε πλέον να αποδίδεται στο συλλέκτη. Όμως αυτό είναι υπερβολικό, αν όχι λανθασμένο. Oπωσδήποτε μπορούν οι έμπειροι και καλλιεργημένοι, γενικότερα ή και ειδικότερα στο θέμα της συλλογής τους, συλλέκτες να συμβάλουν στην ουσιαστική προστασία των πολιτιστικών θησαυρών των κρατών. H θέση μου σαφώς δεν είναι αρνητική, αφού άλλωστε δηλώνω θαυμάστρια της συχνά επιστημονικής, επιμελούς καταρτίσεως συλλογών. Όμως, ακριβώς, είναι οι προϋποθέσεις που μετράνε και το προσωπικό ήθος του κάθε συλλέκτη που μπορεί να απαλείψει οποιαδήποτε μομφή περί επιλήψιμης δημιουργίας μιας συλλογής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου