"What is art? This is one of the great, sticky questions of the past hundred years. It has inspired heaps of books, some of which focus upon it so fiercely that they take it for their titles, either straight up or in some playful variation. Tolstoy's 1897 What Is Art? begat Clive Bell's more emphatically named Art of 1914, and some recent aesthetics best sellers are Mathew Kieran's Revealing Art (2005) and Cynthia Freeland's But Is It Art? (2001).
D. McIver Lopes, "Beyond Art", Oxford University Press, 2014, p. 1.
"Was there a cultural politics in abject art? Often in the general culture of abjection in the late 1980s and early 1990s, this posture of indifference expressed a fatigue with the politics of difference. Yet sometimes, too, this posture intimated a more fundamental fatigue: a strange drive to indistinction, a paradoxical desire to be desireless, a strong call of regression that went beyond the infantile to the inorganic."
H. Foster, "Bad New Days. Art, Criticism, Emergency", Verso Books, 2015, p. 24.
"Or l'art et notamment la peinture puisent à cette nappe de sens brut dont l'activisme ne veut rien savoir. Ils sont même seuls à le faire en toute innocence. A l'écrivain, au philosophe, on demande conseil ou avis, on n'admet pas qu'ils tiennent le monde en suspens, on veut qu'ils prennent position, ils ne peuvent décliner les responsabilités de l'homme parlant. La musique, à l'inverse, est trop en deçà du monde et du désignable pour figurer autre chose que les épures de l'Être, son flux et son reflux, sa croissance, ses éclatements, ses tourbillons. Le peintre est seul à avoir droit de regard sur toutes choses sans aucun devoir d'appréciation. On dirait que devant lui les mots d'ordre de la connaissance et de l'action perdent leur vertu."
M. Merleau-Ponty, "L'Oeil et l'Esprit", Gallimard, 1964, p. 13-14.
Οι φωτογραφίες είναι από έκθεση που τρέχει τώρα στο Βυζαντινό Μουσείο.
D. McIver Lopes, "Beyond Art", Oxford University Press, 2014, p. 1.
"Was there a cultural politics in abject art? Often in the general culture of abjection in the late 1980s and early 1990s, this posture of indifference expressed a fatigue with the politics of difference. Yet sometimes, too, this posture intimated a more fundamental fatigue: a strange drive to indistinction, a paradoxical desire to be desireless, a strong call of regression that went beyond the infantile to the inorganic."
H. Foster, "Bad New Days. Art, Criticism, Emergency", Verso Books, 2015, p. 24.
"Or l'art et notamment la peinture puisent à cette nappe de sens brut dont l'activisme ne veut rien savoir. Ils sont même seuls à le faire en toute innocence. A l'écrivain, au philosophe, on demande conseil ou avis, on n'admet pas qu'ils tiennent le monde en suspens, on veut qu'ils prennent position, ils ne peuvent décliner les responsabilités de l'homme parlant. La musique, à l'inverse, est trop en deçà du monde et du désignable pour figurer autre chose que les épures de l'Être, son flux et son reflux, sa croissance, ses éclatements, ses tourbillons. Le peintre est seul à avoir droit de regard sur toutes choses sans aucun devoir d'appréciation. On dirait que devant lui les mots d'ordre de la connaissance et de l'action perdent leur vertu."
M. Merleau-Ponty, "L'Oeil et l'Esprit", Gallimard, 1964, p. 13-14.
Οι φωτογραφίες είναι από έκθεση που τρέχει τώρα στο Βυζαντινό Μουσείο.
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